Belgia – Gandawa chce bezemisyjnej logistyki w centrum miasta do 2030 r.

Co tydzień na obszar R40 w obrębie miasta Gandawa przewożonych jest około 7 000 ton towarów, nie licząc materiałów budowlanych, przewożonych 40 000 samochodami dostawczymi. Liczenie przeprowadzone w lutym 2022 r. wykazało, że tygodniowo w Gandawie jest około 9 000 wjazdów do stref wolnych od samochodów w celu dostarczenia towarów lub realizacji prac budowlanych. Dwie trzecie tych wjazdów stanowią samochody osobowe i dostawcze, resztę – ciężarówki. Codziennie od 10 000 do 20 000 paczek dostarczanych jest także w centrum miasta. 

Do 2030 roku miasto Gandawa chce stworzyć mapę strefy zeroemisyjnej dla logistyki miejskiej.

„Pod uwagę bierze się wiele czynników, w tym rodzaj pojazdu i przepływ logistyki. Rok 2030 wciąż wydaje się odległy, ale ważne jest, aby dać branży logistycznej wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego.
Ostatecznym celem tego działania jest to, aby tylko optymalnie załadowane pojazdy wjeżdżały i wyjeżdżały z miasta, o pożądanych porach i na pożądanych trasach”

Planowane jest również przeniesienie modalne w kierunku transportu rowerowego i wody. W pierwszym przypadku miasto Gandawa rozmieści flotę testową składającą się z rowerów towarowych i lekkich elektrycznych pojazdów do transportu towarów, aby umożliwić handlowcom i logistykom przetestowanie ich możliwości.

W drugim przypadku miasto uruchomi pilotażowe projekty z zakresu logistyki wodnej (budowlanej). Już niedługo materiały budowlane do dawnego budynku FNAC będą dostarczane drogą wodną. Miasto bada także możliwość transportowania odpadów drogą wodną.