Dania – Od 2025 r. ciężarówki będą musiały płacić opłaty drogowe, obliczane na podstawie ilości emitowanego CO2.
Nowa Duńska opłata będzie obowiązywać od 2025 r. dla samochodów ciężarowych o masie powyżej 12 ton. Od 1 stycznia 2027 r. podatek zostanie rozszerzony na ciężarówki o masie powyżej 3,5 tony. Opłata będzie dotyczyć sieci dróg krajowych i kilku dróg gminnych, a także dróg publicznych w strefach ekologicznych (około 7300 km). Od 1 stycznia 2028 r. cała sieć dróg publicznych zostanie objęta nowymi opłatami (około 75 000 km). Stawka podatku będzie podwyższona za jazdę po obszarach miejskich objętych obecnie strefami ekologicznymi.
Według wyliczeń duńskiego rządu system zmniejszy emisję CO2 o ok. 0,3 mln ton w 2025 r. i ok. 0,4 mln ton w 2030 r.
Opinia ITD – Dania
– Jesteśmy rozczarowani, że nowe opłaty dla ciężarówek są po prostu kolejną śrubą podatkową. Tak naprawdę jest to tylko dodatkowy podatek, który karze i tak już obciążoną branżę, mówi dyrektor generalny ITD, Jesper Høgh Bach
– Wielkim błędem jest wprowadzenie podatku, który będzie kosztował przewoźników 1 miliard. koron rocznie, bez wykorzystania dochodu z podatku, aby przewoźnicy mogli faktycznie zainwestować w zielone ciężarówki. Dziś ciężarówki elektryczne kosztują trzy razy więcej niż podobne ciężarówki z silnikiem Diesla i nadają się tylko do jazdy dystrybucyjnej, czyli na krótszych dystansach. Dlatego jedyną opcją dla przewoźników będzie poniesienie dodatkowej opłaty i kontynuowanie jazdy ciężarówkami z silnikiem Diesla, mówi Jesper Høgh Bach.