Europa – Rekordowe ceny i kolejne ograniczenia w produkcji AdBlue.
Brak kierowców, wysokie koszty paliwa, problemy z dostawą wielu produktów. Teraz, w wyniku kryzysu gazowego, istnieje również zagrożenie, że środek do oczyszczania spalin AdBlue zacznie się wyczerpywać – z poważnymi konsekwencjami.
Czym jest AdBlue i jak działa SCR?
AdBlue to nic innego jak roztwór mocznika o stężeniu 32,5 proc. Jest magazynowy w specjalnym zbiorniku w pojeździe, a następnie wtryskiwany do katalizatora SCR. AdBlue wraz z wysoką temperaturą pozwala na redukowanie ilości tlenków azotu w spalinach silników wysokoprężnych.
Co się stanie jak zabraknie AdBlue?
Po wyczerpaniu AdBlue silnik wejdzie w tryb awaryjny. To oznacza mocne ograniczenie mocy oraz prędkości. Powód? Komputer będzie się starał na siłę utrzymać emisję spalin określoną przepisami.
Ograniczenie produkcji
Jeden z największych producentów AdBlue w Niemczech SKW Piesteritz w Saksonii-Anhalt już zapowiedział, że będzie musiał wstrzymać produkcję w październiku z powodu wysokich cen i opłaty za gaz, jeśli firma nie otrzyma pomocy.
Podobne głosy słychać z zakładów chemicznych w innych europejskich krajów.
Cena
Wzrost cen czynnika AdBlue na rynkach światowych jest nierozerwalnie połączony z wzrostem cen gazu ziemnego. Gaz ziemny potrzebny jest do uzyskania mocznika i azotu. A używa się go w zakładach azotowych gdzie produkowany jest AdBlue.
Do niedawna cena samego płynu była niższa niż pojemników, w których był magazynowany, aktualnie cena oscyluje w granicach 6 zł za litr.