Holandia – Zarząd Portu Rotterdam rozpoczął testy, w których samochody ciężarowe mają pierwszeństwo na inteligentnych światłach.

Wraz z władzami miasta Rotterdam i wieloma firmami, Zarząd Portu Rotterdam rozpoczął praktyczny test, w którym ciężarówki mają pierwszeństwo na inteligentnych światłach. Oprócz redukcji emisji i oszczędności paliwa, zdaniem zainteresowanych stron, skutkuje to oszczędnością czasu i większym komfortem dla kierowcy. Próba, która jest częścią krajowej współpracy „Connected Transport Corridor”, potrwa trzy miesiące na trzech skrzyżowaniach na Reeweg, w pobliżu Waalhaven.

Test jest możliwy dzięki wprowadzeniu tak zwanych „inteligentnych instalacji kontroli ruchu” (iVRI) w Rotterdamie. Te inteligentne światła drogowe są ze sobą połączone i mogą komunikować się z ruchem drogowym, w tym ciężarówkami, za pośrednictwem aplikacji i komputerów pokładowych. Żądanie pierwszeństwa jest wysyłane zdalnie z ciężarówki, dzięki czemu w wielu przypadkach hamowanie i przyspieszanie nie są konieczne.

W próbie biorą udział ciężarówki firm Neele-Vat Logistics, Kamps Transport i K. Overdevest Transport. Jeżdżą codziennie przez Reeweg. Ta droga, będąca częścią ważnego szlaku transportowego w Waalhaven, została celowo wybrana, ponieważ znajduje się na mieszanym obszarze przemysłowym i miejskim. Na podstawie danych zebranych z samochodów ciężarowych i sygnalizacji świetlnej strony badają wpływ na zużycie paliwa, emisje, przepływ ruchu i czas podróży. W badaniu uwzględniono również doświadczenie kierowców i wpływ na inny ruch.

Jeśli wyniki będą pozytywne, zostanie opracowany plan wraz z władzami miasta Rotterdam, aby zastosować nowe rozwiązania również w innych lokalizacjach, w których ma to sens. Dotyczy to zarówno obszaru portu, jak i miasta. Dzieje się tak, ponieważ czysta i wydajna logistyka nabiera coraz większego znaczenia. Na przykład w 2025 r. Rotterdam, podobnie jak kilkadziesiąt innych miast w Holandii, wprowadzi Strefę Zerowej Emisji dla Logistyki Miejskiej (strefa ZES). W tej strefie wszystkie nowe samochody dostawcze i ciężarowe muszą być bezemisyjne.