Tachograf VDO 4.1

Wymiana tachografów bez wsparcia finansowego – co to oznacza dla transportu?

Transport i Logistyka Polska (TLP) poinformowała, że zapowiadane dofinansowanie na wymianę tachografów cyfrowych dla przewoźników nie zostanie zrealizowane. Jak przekazała Pani Renata Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, mimo że resort znalazł odpowiednie środki na ten cel, projekt przepisów nie uzyskał akceptacji w toku uzgodnień międzyresortowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy z branży transportowej będą musieli sfinansować wymianę tachografów samodzielnie.

Czas na wymianę urządzeń jest ograniczony, a Komisja Europejska nie planuje dalszego przesunięcia terminów. Brak tachografu 2. generacji uniemożliwi przewoźnikom świadczenie usług w międzynarodowym transporcie drogowym, co będzie miało poważne konsekwencje dla ich działalności.

Apel do przewoźników

Obecne tempo modernizacji tachografów nie pozwala sądzić, że wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w nowe urządzenia przed ostatecznym terminem. Głównym problemem jest brak wystarczającej liczby techników z uprawnieniami do montażu, co prowadzi do przeciążenia warsztatów. Wraz z końcem roku sytuacja może się jeszcze pogorszyć, ponieważ liczba zgłoszeń do modernizacji będzie rosła.

Przewoźnicy, którzy nie dokonają wymiany tachografu i zostaną zatrzymani bez odpowiednich urządzeń, mogą spodziewać się surowych kar finansowych oraz operacyjnych ograniczeń.

Zadbajcie o sprawne funkcjonowanie swoich flot w nadchodzących miesiącach i zarezerwujcie miejsce na wymianę tachografu już teraz.