Ekspert radzi

Od 31 grudnia 2024 roku kierowcy i przewoźnicy muszą przygotować się na nowe, bardziej rygorystyczne przepisy. Służby kontrolne zyskają prawo weryfikacji danych z karty kierowcy za ostatnie 56 dni, co znacząco zwiększa ryzyko wykrycia naruszeń i nałożenia mandatów

Od 31 grudnia 2024: Kontrola danych z karty kierowcy wydłużona do 56 dni – co to oznacza w praktyce?

 

Od 31 grudnia 2024 roku wchodzą w życie przepisy, które zwiększają zakres kontroli danych z karty kierowcy. Służby kontrolne będą mogły weryfikować zapisy z ostatnich 56 dni, zamiast dotychczasowych 28 dni. Ta zmiana nakłada nowe obowiązki na kierowców i przewoźników, szczególnie w zakresie odczytu i przechowywania danych z tachografów.

 

Rozszerzony zakres kontroli – nowe obowiązki

 

Nowe przepisy umożliwiają służbom kontrolnym wgląd w pełne dane z karty kierowcy za okres ostatnich 56 dni. Przykładowo, podczas kontroli przeprowadzonej 31 grudnia 2024 roku, kierowca będzie zobowiązany okazać dane od 4 listopada 2024 roku.

 

Oprócz danych z karty kierowcy, przepisy nakładają na kierowców obowiązek posiadania przy sobie dodatkowej dokumentacji dotyczącej ich czasu pracy i odpoczynku. W szczególności:

  • Zaświadczenie o działalności („urlopówka”) – w sytuacji, gdy kierowca nie wpisał informacji o swojej działalności lub odpoczynku za pomocą wpisu manualnego w tachografie.
  • Wydruki z tachografu – w przypadku, gdy kierowca skorzystał z odstępstwa od przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku (np. przedłużenia jazdy do najbliższego miejsca odpoczynku zgodnie z art. 12 rozporządzenia WE 561/2006).

Posiadanie kompletnej dokumentacji pozwala uniknąć problemów podczas kontroli oraz wykazać zgodność z przepisami w przypadku odstępstw. Kierowcy powinni być świadomi tych obowiązków i odpowiednio przygotowani na każdą kontrolę drogową.

 

Karty G1 – wyzwania związane z nadpisywaniem danych

 

Zakres kontrolowanych dni nie zależy od generacji tachografu ani karty kierowcy. Nawet starsze karty G1 technicznie przechowują dane za okres dłuższy niż 56 dni. Problemem w przypadku kart G1 może jednak być nadpisywanie kluczowych informacji, takich jak:

  • Szczegóły dotyczące rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy,
  • Dane o przekroczeniach granic.

Karty kierowców starszej generacji mogą nadpisywać te informacje ze względu na ograniczoną pamięć wewnętrzną. W praktyce oznacza to, że choć karty przechowują podstawowe dane, takie jak czas pracy i odpoczynku, mogą nie zawierać pełnych informacji o granicach oraz miejscach rozpoczęcia i zakończenia pracy.

 

Brak nadpisanych danych – co zrobi inspektor?

 

Dopiero praktyka pokaże, jak inspektorzy będą reagować na brak szczegółowych danych spowodowany nadpisaniem informacji z powodu ograniczeń technicznych kart G1. Ważne jednak, że inspektor nie ma prawa ukarać kierowcy za brak danych wynikający z takich ograniczeń, ponieważ jest to sytuacja niezależna od niego.

 

Podsumowanie

 

Wydłużenie okresu kontroli danych z karty kierowcy do 56 dni znacząco zwiększa prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń, a co za tym idzie – nałożenia mandatów zarówno na kierowców, jak i przedsiębiorców. Zmiana ta wymaga większej uwagi w zarządzaniu czasem pracy i odpoczynku, a zaniedbanie tych obowiązków może prowadzić do dotkliwych konsekwencji finansowych.

 

Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi VDO Fleet, który umożliwia przedsiębiorcom bieżące monitorowanie naruszeń kierowców, a także pozwala kierowcom indywidualnie kontrolować ich zgodność z przepisami. W połączeniu ze zdalnym odczytem danych z kart kierowców i tachografów, program umożliwia śledzenie czasu pracy i odpoczynku w czasie rzeczywistym. To rozwiązanie pozwala na szybkie wykrywanie i korygowanie niezgodności, co znacząco minimalizuje ryzyko nałożenia sankcji podczas kontroli.